Het Huis

achterzijdeToen Julius Röntgen in 1924 op zeventigjarige leeftijd stopte als directeur van het Amsterdams Conservatorium zocht hij een rustiger omgeving om te wonen, te componeren en les te geven dan de hoofdstad. Aanvankelijk wiilde hij net achter de duinen bij Schoorl gaan wonen, maar vrienden overtuigden hem ervan naar Bilthoven te komen, vlakbij Hilversum, waar bij de zich ontwikkelende omroep, van alles op muziekgebied aan de hand was. Frants, een van zijn zes zonen die geen muziek studeerde, maar architectuur, ontwierp een huis volledig in de stijl van de Amsterdamse School. Julius noemde het “Gaudeamus” (laten we blij zijn) en schreef er in de zeven jaar tot zijn dood in 1932 niet minder dan 100 composities.

Qua architectuur voldoet Huize Gaudeamus in alle opzichten aan de karakteristieken van de Amsterdamse School, een vormentaal die nauw verwant is aan de internationale Art Deco.

In Huize Gaudeamus is ook de Stichting Gaudeamus ontstaan. in 1951 door Walter Maas opgericht en tot de dag van vandaag actief ten behoeve van jonge componisten. Toen de stichting in de zeventiger jaren naar Amsterdam was vertrokken (inmiddels is ze in Utrecht gevestigd) is het een tijdje stil in het Huis geweest. Daar kwam verandering in toen Walter in contact kwam met componist/cellist Bart van Rosmalen die tot 2011 tal van bijeenkomsten, workshops, laboratoria e.d. met name gerelateerd aan muziek in het Huis heeft georganiseerd. Meer hierover bij het hoofdstuk Geschiedenis.

In september 1924 legde Julius Röntgens kleinzoon Frithjof op 10-jarige leeftijd de eerste steen voor Huize Gaudeamus. Daarmee werd een begin gemaakt met de bouw van een huis met een rijke muziekgeschiedenis, maar ook met een oorlogsgeschiedenis waarover meer in de informatie over Walter Maas.

Huize Gaudeamus is een rijksmonument en in 1999 ingrijpend gerestaureerd en gerenoveerd.